2 gull og 1 sølv til red gruppen i performance awards 2016!

Publisert: 23. september 2016

14.september 2016 var det nok en gang duket for Performance Awards – der Norges fremste jobber innenfor digital markedsføring kåres! Vi i RED er både stolt og svært ydmyk over å ha mottatt Gull i kategoriene Innovasjon og Multikanal, og Sølv i kategorien Analyse. Vi vil gjerne rette en stor takk til alle våre kunder som er med på å teste og utvikle nye løsninger sammen med oss. Disse nye løsningene har gitt fantastiske resultater for kundene, noe som er det viktigste kriteriet for å vinne Performance Awards.

I denne artikkelen vil vi gå litt mer inn i detalj om hva hvert vinnercase handlet om.

Gull i «Innovasjon» til Linicin

Bruk av kjøpsdata og Google Trends for å identifisere luseutbrudd

Dynamisk innhold vil bli et svært viktig område de neste årene mener vi i RED. Programmatiske kjøp har så langt gitt oss mulighet til å være synlig på rett sted til rett tid for rett person. Dynamisk innhold gjør at vi nå også kan kommunisere rett budskap. Dynamisk innhold er kort fortalt en kreativ løsning (som f.eks en Display banner) som skreddersys i sanntid for hver enkelt person. Der vi tidligere kommuniserte det samme budskapet til hele målgruppen i hele Norge, kan vi nå skreddersy budskapet etter f.eks geografisk lokasjon, tid på døgnet, segmenter i målgruppen eller en hel rekke med andre variabler. Det er kun fantasien som setter grenser!

sak-107-sidebilde

Christian Espeseth, Inge Hofstad Kjeilen og Knut Bjørgen viser stolt frem troféene.

Lusemiddel er noe man trenger veldig når det er lus, men som man helst ikke vil ha i baderomshylla når det ikke er lus. Meda er en av de tre største distributørerer av middel mot lus, med sitt lusemidel Linicin. I dette segmentet er konkurransen hard.  Meda ønsket å være tilstede før et luseutbrudd fant sted, slik at de som stod i fare i det området kunne gå til innkjøp av Linicin Preventiv Spray for å unngå å få lus. For å takle denne utfordringen gikk vårt kommunikasjonsbyrå – Plapre – til verks med å utvikle et konspet som gjorde at Linicin kunne kommunisere kun i de fylkene der det var et luseutbrudd på vei. Løsningen brukte dynamiske annonser, der innholdet endret seg utifra hvor hver enkelt mottaker befant seg i landet, og hvor det var luseutbrudd.

For å oppdage hvor det til enhver tid var luseutbrudd på vei, benyttet vi Google Trends som kilde. Dette var derimot ikke nok bevis for at vi med sikkerhet kunne si at det var et luseutbrudd på vei. For å sikre at et viss område hadde luseutbrudd, krysset vi Google Trends data med faktiske salgsdata fra 200 apotek rundt i Norge. Var det mange som søkte på luse-relaterte ord, samtidig som salget av lusemiddel økte i et visst område, kunne vi klassifisere det område som på vei til å få luseutbrudd. Med disse prinsippene i løsningen kunne vi kommuniserer presist og relevant til alle som bodde i det samme området om at det var luseutbrudd på vei, slik at de dermed mottok budskap om at de kunne gå til innkjøp av Linicin preventiv spray for å unngå å bli rammet av lus.

Juryen bemerker at dette er et eksempel-case for senere innlevering av bidrag. Caset fremstår som genialt! Juryen oppfordrer alle til å lese og lære av dette caset.

Gull i «Multikanal» til K2 Vitamin

Fra digital til analog med A/B testing

Multikanal er kategorien som kårer arbeider som evner å utnytte flere mediekanaler på en komplimenterende måte. Her er det viktig at hvert steg i mediemiksen spiller en rolle i kundereisen. Kategorien belønner strategier som knytter sammen digitale kanaler med analoge kanaler.

Det er nettopp av denne grunn vi er ekstra stolte av arbeidet vi har gjort for vår kunde K2 Vitamin over de siste årene. Gjennom en omfattende content-marketing strategi har vi gjennom bruk av digitale målemetoder funnet ut hvilket innhold som til enhver tid gir best økning i salget. Denne læringen fra det digitale har deretter blitt overført til analoge kanaler. Ved å sikre at vi til enhver tid benytter innhold som skaper mest salg, både i digitale og analoge kanaler, har vi over kun 3 år klart å syvdoble kundebasen til K2 Vitamin!

Bidraget evner å koble digitale og analoge kanaler sammen for å utnytte hverandres gode egenskaper. Bidraget moderniserer en standardisert og «gammel» arbeidsmetode. Bidraget viser helt soleklart hvordan markedsføringen påvirker resultatet mer enn produktet. Dette caset KAN og BØR kopieres av alle de andre aktørene i samme nisje. 

Sølv i «Analyse» til Bohus

KPIer langs hele kjøpsprosessen

Normalt måler nettbutikker og fysiske butikker hovedsaklig salg, og alle markedsføringsaktiviteter styres etter deres evne til å påvirke salget direkte. Derimot er reisen helt frem til kjøp av en ny seng eller sofa ofte mye lengre og mer kompleks. I samarbeid med Bohus identifiserte vi en rekke kontaktpunkter på hjemmesiden som var av verdi i trakten frem til et endelig kjøp. På denne måten kunne vi følge kundereisen og optimalisere medieplasseringer basert på hvor i trakten kunden befant seg. Enkelte aktiviteter fungerte for eksempel best til å bygge oppmerksomhet øverst i salgstrakten, mens andre aktiviteter drev selve salget. Fellesnevneren var at alle disse hang sammen, og det er viktig å se hele kundereisen fra start til slutt.

Kjøpsprosesser involverer som oftest flere kanaler og budskap underveis enn de kjøpsutløsende. Dette er en stor utfordring for markedsførere, da måten Google Analytics og andre webanalyseverktøy i veldig stor grad belønner den siste kanalen brukt før konvertering og underrapporterer kraftig verdien av kanaler som bygger kjennskap og interesse.

Ved å implementere en forenklet versjon av AIDA-modellen som KPI’er på bohus.no, samt bruke helt ny funksjonalitet har vi oppnådd en enklere og smartere måte å attribuere verdi til budskap, timing og kanaler.

 

Denne bloggposten 2 gull og 1 sølv til red gruppen i performance awards 2016! ble opprinnelig publisert på RED Gruppen.

Tips en venn eller kollega!
Linkedin

Flere artiklerVis alle ›